skřítci skřítci
skřítci
dráčci dráčci
dráčci
u zvonků u zvonků
u zvonků
berušky berušky
berušky
cvrčci cvrčci
cvrčci

SPC

Co děláme

  • školské poradenské zařízení (PPP, SPC)
  • nabízíme služby dětem se ZP, jejich rodičům, pedagogům
  • pečujeme o klienty od předškolního věku po ukončení školní docházky (od 3 do 26 let)

Nabízíme

  • pomoc při výchově dětí a jejich všestranného rozvoje
  • pomoc při výběru a zařazení dětí do školského zařízení
  • poradenský servis při integraci dítěte do školy běžného typu
  • rady v otázkách profesionální orientace (SŠ, OU, …)
  • psychologická vyšetření
  • výuku některých speciálních dovedností (chůze s bílou holí, výuka slepeckého písma,…)
  • cvičení pro rozvoj zrakových funkcí
  • aktuality z oblasti výpočetní techniky pro ZP
  • vypůjčení speciálních kompenzačních pomůcek, učebnic, her, odborné literatury
  • pomoc při navázání kontaktu s dalšími odborníky

Všechny poradenské služby poskytujeme zdarma
Jaké možnosti vzdělávání mají děti se zrakovým (event. kombinovaným) postižením:

  • školy speciální (Praha, Plzeň, Brno) – spojené s internátním pobytem
  • skupinová integrace (speciální třída při ZŠ)
  • integrace do běžné školy v místě bydliště

Integrace do školy běžného typu

  • každé dítě má ze zákona nárok být vzděláváno ve spádové škole, ředitel je povinen žáka přijmout a zajistit přiměřenou formu výuky /IVP/
  • psychologické a speciálně pedagogické vyšetření v SPC
  • vyjádření SPC k integraci: doporučení pro všestranný rozvoj dítěte, pracovní podmínky ve třídě, zásady pedagogického vedení, potřeba asistenta
  • sestavení individuálně vzdělávacího programu
  • pravidelné konzultace: v rodinném prostředí, ve škole, ambulantně v centru
  • sledování psychologického vývoje, úspěšnosti ve škole, začleňování do dětského kolektivu,…

Role pedagoga:

  • vzniká pro učitele nová, náročná situace
  • navázání spolupráce s poradenským zařízením /SPC,PPP/
  • osobní kontakt s rodinou dítěte
  • metodické vedení asistenta
  • individuálně pedagogická práce s integrovaným dítětem
  • náročnější pedagogické přípravy
  • vedení dokumentace
  • semináře k dané problematice

Role asistenta:

  • pomoc žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí
  • po dohodě s učitelem se zapojuje do práce se třídou (výměna rolí asistent – učitel)
  • pomáhá žákovi s přípravou pomůcek na vyučování
  • pomáhá při orientaci po školní budově, při přesunech mimo budovu
  • je součástí týmu pro tvorbu IVP
  • znalost bodového písma (u nevidomých žáků)
  • výroba speciálních didaktických pomůcek na vyučování
  • nácvik práce s kompenzačními pomůckami
  • příprava učebních textů na vyučování
  • spolupráce s poradenským zařízením

Role rodičů:

  • spolupracují s poradenským zařízením i jinými odborníky
  • udržují úzký kontakt se školou integrovaného dítěte
  • větší osobní nasazení při školní přípravě /bodové písmo, příprava materiálů, pořizování kompenzačních pomůcek/
  • zajišťování volnočasových aktivit
  • spolupracují na tvorbě IVP
  • poskytují odborné, lékařské či psychologické zprávy školskému zařízení

Akce Speciálně pedagogického centra

  • semináře pro pedagogy, asistenty, rodiče:
  • dny otevřených dveří, vodící pes, výpočetní technika pro ZP, rehabilitační cvičení v podmínkách školy, atd…
  • pro děti:
  • turnaje ve znalosti v bodového písma, vánoční setkání, divadelní představení, výlety, výstavy, rekondiční pobyty