Speciálně pedagogické centrum
Co děláme
- školské poradenské zařízení (PPP, SPC)
- nabízíme služby dětem se ZP, jejich rodičům, pedagogům
- pečujeme o klienty od předškolního věku (od 3 let )
Nabízíme
- pomoc při výchově dětí a jejich všestranného rozvoje
- pomoc při výběru a zařazení dětí do školského zařízení
- poradenský servis při integraci dítěte do školy běžného typu
- rady v otázkách profesionální orientace (SŠ, OU, …)
- psychologická vyšetření
- výuku některých speciálních dovedností (chůze s bílou holí, výuka slepeckého písma,…)
- cvičení pro rozvoj zrakových funkcí
- aktuality z oblasti výpočetní techniky pro ZP
- vypůjčení speciálních kompenzačních pomůcek, učebnic, her, odborné literatury
- pomoc při navázání kontaktu s dalšími odborníky
Všechny poradenské služby poskytujeme zdarma
Jaké možnosti vzdělávání mají děti se zrakovým (event. kombinovaným) postižením:
- školy speciální (Praha, Plzeň, Brno) – spojené s internátním pobytem
- skupinová integrace (speciální třída při ZŠ)
- integrace do běžné školy v místě bydliště
Integrace do školy běžného typu
- každé dítě má ze zákona nárok být vzděláváno ve spádové škole, ředitel je povinen žáka přijmout a zajistit přiměřenou formu výuky /IVP/
- psychologické a speciálně pedagogické vyšetření v SPC
- vyjádření SPC k integraci: doporučení pro všestranný rozvoj dítěte, pracovní podmínky ve třídě, zásady pedagogického vedení, potřeba asistenta
- sestavení individuálně vzdělávacího programu
- pravidelné konzultace: v rodinném prostředí, ve škole, ambulantně v centru
- sledování psychologického vývoje, úspěšnosti ve škole, začleňování do dětského kolektivu,…
Role pedagoga:
- vzniká pro učitele nová, náročná situace
- navázání spolupráce s poradenským zařízením /SPC,PPP/
- osobní kontakt s rodinou dítěte
- metodické vedení asistenta
- individuálně pedagogická práce s integrovaným dítětem
- náročnější pedagogické přípravy
- vedení dokumentace
- semináře k dané problematice
Role asistenta:
- pomoc žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí
- po dohodě s učitelem se zapojuje do práce se třídou (výměna rolí asistent – učitel)
- pomáhá žákovi s přípravou pomůcek na vyučování
- pomáhá při orientaci po školní budově, při přesunech mimo budovu
- je součástí týmu pro tvorbu IVP
- znalost bodového písma (u nevidomých žáků)
- výroba speciálních didaktických pomůcek na vyučování
- nácvik práce s kompenzačními pomůckami
- příprava učebních textů na vyučování
- spolupráce s poradenským zařízením
Role rodičů:
- spolupracují s poradenským zařízením i jinými odborníky
- udržují úzký kontakt se školou integrovaného dítěte
- větší osobní nasazení při školní přípravě /bodové písmo, příprava materiálů, pořizování kompenzačních pomůcek/
- zajišťování volnočasových aktivit
- spolupracují na tvorbě IVP
- poskytují odborné, lékařské či psychologické zprávy školskému zařízení
Akce Speciálně pedagogického centra
- semináře pro pedagogy, asistenty, rodiče:
- dny otevřených dveří, vodící pes, výpočetní technika pro ZP, rehabilitační cvičení v podmínkách školy, atd…
- pro děti:
- turnaje ve znalosti v bodového písma, vánoční setkání, divadelní představení, výlety, výstavy, rekondiční pobyty
- Účast na celorepublikovém Sportovním soustředění jedinců se zrakový postižením v Železné Rudě
Partneři Projektu:
Projekt KIPR Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR) členové autorského týmy
Projekt UPOL – Inovace činností SPC při posuzování speciálně pedagogických potřeb členové autorského týmy Katalog podpůrných opatření členové autorského týmy, projekt Metodická podpora sítě inkluzívních škol
Centrum APA – Centrum aplikovaných pohybových aktivit
Světluška – Projekt Nadačního fondu Českého rozhlasu – nákup Braillské tiskárny
Rozvojové programy:
Rozšíření vybavenosti SPC
Diagnostika zrakových funkcí pro podporu zrakově postižených klientů
Speciální pedagogové jsou členy AP SPC.